
zaterdag, februari 10, 2007
Magnum weblog
Het beroemde fotografencollectief Magnum Photos is de laatste tijd erg actief om zich op internet aantrekkelijker te manifesteren. Na het multimediale project Magnum in Motion en de vernieuwde website van het agentschap zelf is er sinds vandaag ook een heus weblog, waarop de Magnum-fotografen hun persoonlijke avonturen uit de doeken doen.
Net als bijvoorbeeld de rubriek Dispatches van The Digital Journalist biedt het weblog interessante inkijkjes in het niet zo dagelijkse leven van internationale fotojournalisten. Zo heeft Paolo Pellegrin zijn belevenissen bij een bezoek aan het gevangenenkamp Guantanamo Bay online gezet.
Net als bijvoorbeeld de rubriek Dispatches van The Digital Journalist biedt het weblog interessante inkijkjes in het niet zo dagelijkse leven van internationale fotojournalisten. Zo heeft Paolo Pellegrin zijn belevenissen bij een bezoek aan het gevangenenkamp Guantanamo Bay online gezet.
Jerry Lampen geeft zijn oordeel
vrijdag, februari 09, 2007
Openbaar gastcollege van Alison Nordström
Op woensdag 14 februari om 13.30 uur organiseert de masteropleiding Photographic Studies van de Faculteit der Kunsten (Universiteit Leiden) een openbaar gastcollege door Alison Nordström.
Alison Nordström is conservator van het fameuze George Eastman House in Rochester, NY. Haar expertise ligt op het gebied van de visual culture, met name waar het gaat over de betekenis van de fotogafie voor de antropologie. In haar lezing gaat ze in op de materialitiet van de fotografie en een mede door haar ontwikkeld protocol voor het toepassen van theorieën afkomstig uit de materiële cultuur op foto's.
Het gastcollege staat open voor geïnteresseerden. Het college vindt plaats in het Lipsiusgebouw, Cleveringaplaats 1, collegezaal 003.
Aanmelding: uiterlijk dinsdag 13 februari bij Rosalien van der Poel.
Alison Nordström is conservator van het fameuze George Eastman House in Rochester, NY. Haar expertise ligt op het gebied van de visual culture, met name waar het gaat over de betekenis van de fotogafie voor de antropologie. In haar lezing gaat ze in op de materialitiet van de fotografie en een mede door haar ontwikkeld protocol voor het toepassen van theorieën afkomstig uit de materiële cultuur op foto's.
Het gastcollege staat open voor geïnteresseerden. Het college vindt plaats in het Lipsiusgebouw, Cleveringaplaats 1, collegezaal 003.
Aanmelding: uiterlijk dinsdag 13 februari bij Rosalien van der Poel.
Een vriendelijk verzoek op zijn Palestijns
Het persagentschap Reuters heeft al jaren de naam nogal op de hand van de Palestijnen te zijn in hun conflict met Israël.
Hier hebben we een typisch geval van versluierend taalgebruik in het bijschrift bij een nieuwsfoto:

Masked Palestinian militants from the Al-Aqsa Martyrs' Brigades ask a shop keeper to close his store as part of a general strike to protest against Israeli excavations near the al-Aqsa Mosque compound, in the West Bank city of Hebron February 7, 2007. REUTERS/Nayef Hashlamoun (WEST BANK)
Ze vragen het vriendelijk, aldus Reuters, en op de gemaskerde gezichten en machinegeweren moet je maar niet letten. Maar het angstige gezicht van de winkelier spreekt boekdelen. Daar kan geen bijschrift tegenop.
Hier hebben we een typisch geval van versluierend taalgebruik in het bijschrift bij een nieuwsfoto:

Masked Palestinian militants from the Al-Aqsa Martyrs' Brigades ask a shop keeper to close his store as part of a general strike to protest against Israeli excavations near the al-Aqsa Mosque compound, in the West Bank city of Hebron February 7, 2007. REUTERS/Nayef Hashlamoun (WEST BANK)
Ze vragen het vriendelijk, aldus Reuters, en op de gemaskerde gezichten en machinegeweren moet je maar niet letten. Maar het angstige gezicht van de winkelier spreekt boekdelen. Daar kan geen bijschrift tegenop.
Spencer Platt wint World Press Photo

foto Spencer Platt
De World Press Photo van het jaar is gemaakt door Spencer Platt. De winnende foto toont een groepje hippe Libanese jongeren in een open auto, die oorlogsverwoestingen bekijken in Zuid-Beiroet. Spencer Platt werkt voor Getty Images. De foto is tevens bekroond met de eerste prijs in de categorie Dagelijks leven.
De bekroonde foto's en de lijst van winnende fotografen zijn te zien op de website van World Press Photo. Onder de winnaars verder Peter Schols met zijn foto's van de kopstoot van Zidane (eerste prijs Sports action stories) en Jeroen Oerlemans (eervolle vermelding Spot news singles).
Over de winnende foto zal weinig reden tot klagen zijn. Eindelijk geen zwakke foto die met een vergezocht verhaal tot 'icoon' verklaard wordt.
Ook leuk: de derde prijs in de categorie Stories Portraits voor Erin Trieb. Afgelopen september werden in tijdens het fotofestival in Perpignan haar digitale camera, objectieven en laptop gestolen, waarna ze noodgedwongen met een analoge camera aan de slag moest. Juist met die serie in zwart-wit wint ze nu een prijs.
Overigens verder ook veel winnende zwart-witfoto's, waarvan flink deel analoog (op film) gefotografeerd.
Bezoek aan World Press Photo in Zwolle valt tegen
De bezoekersaantallen van de World Press Photo expositie in de Zwolse Broerenkerk vallen sterk tegen. In de eerste week kwamen er slechts 1250 mensen af op het evenement.
Om aan de verwachtingen te kunnen voldoen moeten er, tijdens de drie weken die de tentoonstelling duurt, minimaal 13.000 bezoekers komen. De opkomst tot nog toe voorspelt niet veel goeds. De matige opkomst kan volgens de organisatie verschillende oorzaken hebben. In 2001 kwamen er 13.000 mensen, maar was de tentoonstelling in de Grote Kerk. 'Misschien dat die kerk toch meer in de looproute van de mensen lag', aldus Ilse Veerbeek, één van de organisatoren van de expositie.
Veerbeek heeft nog wel hoop op een hogere opkomst. 'Soms heeft een evenement een langere aanlooptijd nodig'. De tentoonstelling is nog twee weken te zien in de Broerenkerk. Daarna zal duidelijk worden of er genoeg bezoekers zijn geweest. Dan wordt ook bekend of het evenement behouden blijft voor Zwolle.
Bron: Omroep Zwolle.
Om aan de verwachtingen te kunnen voldoen moeten er, tijdens de drie weken die de tentoonstelling duurt, minimaal 13.000 bezoekers komen. De opkomst tot nog toe voorspelt niet veel goeds. De matige opkomst kan volgens de organisatie verschillende oorzaken hebben. In 2001 kwamen er 13.000 mensen, maar was de tentoonstelling in de Grote Kerk. 'Misschien dat die kerk toch meer in de looproute van de mensen lag', aldus Ilse Veerbeek, één van de organisatoren van de expositie.
Veerbeek heeft nog wel hoop op een hogere opkomst. 'Soms heeft een evenement een langere aanlooptijd nodig'. De tentoonstelling is nog twee weken te zien in de Broerenkerk. Daarna zal duidelijk worden of er genoeg bezoekers zijn geweest. Dan wordt ook bekend of het evenement behouden blijft voor Zwolle.
Bron: Omroep Zwolle.
New York Times ruziet met Pentagon over foto

foto Robert Nickelsberg
Een foto van een gewonde soldaat heeft geleid tot een ernstig dispuut tussen The New York Times en het Pentagon. De krant publiceerde de foto, gemaakt door embedded fotograaf Robert Nickelsberg van Getty Images die voor The New York Times op reportage was, op 29 januari. De soldaat, Hector Leija, is enige tijd na het maken van de foto overleden.
Militaire officials van het Pentagon besloten dat de fotograaf een regel overtreden had die inhoudt dat dergelijke foto's niet gepubliceerd mogen worden zonder toestemming van de soldaat (of, ingeval van overlijden van de soldaat, voordat familie van de soldaat is ingelicht).
Volgens sommige bronnen zou de fotograaf daarop als straf zijn embedded privileges hebben verkoren, hoewel The New York Times dat in een verklaring ontkent. De krant heeft voorgesteld een excuusbrief aan de familie van de omgekomen soldaat te schrijven, maar stelt tegelijkertijd dat de nabestaanden wel degelijk van diens dood op de hoogte waren voordat de foto werd gepubliceerd.
Gevraagd om hun commentaar stellen diverse fotojournalisten die als embedded fotograaf in Irak zijn geweest, dat de embedded regels die ze hebben ondertekend vaak tijdens de missies worden veranderd, dat de regels dubbelzinnig en subjectief zijn, en dat iedere betrokken verantwoordelijke militair de regels weer anders interpreteert. De laatste tijd wisselen embedded fotografen vaak al na een paar dagen van eenheid, wat de relatie met de verantwoordelijke militair bemoeilijkt. Bovendien houdt het Pentagon de namen van gesneuvelde militairen veelal wekenlang geheim, wat de nieuwswaarde van de foto's ook niet ten goede komt.
donderdag, februari 08, 2007
Breaking the Myth of Megapixels
For an industry that’s built on science, the technology world sure has its share of myths. But one myth is so deeply ingrained, millions of people waste money on it every year. I’m referring, of course, to the Megapixel Myth.
It goes like this: “The more megapixels a camera has, the better the pictures.”
It’s a big fat lie. The camera companies and camera stores all know it, but they continue to exploit our misunderstanding. Advertisements declare a camera’s megapixel rating as though it’s a letter grade, implying that a 7-megapixel model is necessarily better than a 5-megapixel model.
A megapixel is one million tiny colored dots in a photo. It seems logical that more megapixels would mean a sharper photo. In truth, though, it could just mean a terrible photo made of more dots. A camera’s lens, circuitry and sensor — not to mention your mastery of lighting, composition and the camera’s controls — are far more important factors.
Lees meer in de New York Times.
It goes like this: “The more megapixels a camera has, the better the pictures.”
It’s a big fat lie. The camera companies and camera stores all know it, but they continue to exploit our misunderstanding. Advertisements declare a camera’s megapixel rating as though it’s a letter grade, implying that a 7-megapixel model is necessarily better than a 5-megapixel model.
A megapixel is one million tiny colored dots in a photo. It seems logical that more megapixels would mean a sharper photo. In truth, though, it could just mean a terrible photo made of more dots. A camera’s lens, circuitry and sensor — not to mention your mastery of lighting, composition and the camera’s controls — are far more important factors.
Lees meer in de New York Times.
Kat gevonden dankzij krantenfoto
Waar een zo op het oog doodgewone krantenfoto al niet goed voor kan zijn: dankzij een maandagmiddag geschoten foto in het Leidsch Dagblad heeft Liselore Schaap van de Leidse Haarlemmerweg haar zesenhalfjarige kater Max weer terug. Het dier was sinds ruim een jaar spoorloos, toen zij tot haar grote verbazing een foto van haar huisdier in de krant van dinsdag ontwaarde.
"Ik was compleet verbijsterd: daar stond een foto van mijn Max in de krant! Voor de zekerheid heb ik er nog een paar foto's van hem naast gelegd, maar eigenlijk wist ik het al zeker. Hij heeft zo'n duidelijke, aparte witte tekening, dat alleen hij het maar kon zijn."
Bron: Leidsch Dagblad.
"Ik was compleet verbijsterd: daar stond een foto van mijn Max in de krant! Voor de zekerheid heb ik er nog een paar foto's van hem naast gelegd, maar eigenlijk wist ik het al zeker. Hij heeft zo'n duidelijke, aparte witte tekening, dat alleen hij het maar kon zijn."
Bron: Leidsch Dagblad.
Kodak gaat meer mensen ontslaan
Het Amerikaanse fotografieconcern Eastman Kodak gaat meer banen schrappen dan eerder werd aangekondigd. In totaal zullen er tussen de 28.000 en 30.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Dit maakte het bedrijf donderdag bekend. De kosten zullen oplopen tot ongeveer 3,7 miljard dollar.
In de laatste verklaring over de reorganisatie, in augustus, werd nog gerept over een verlies van 25.000 tot 27.000 banen. Kodak besloot enkele jaren geleden het roer om te gooien en zich grotendeels te gaan richten op digitale fotografie, maar het Amwerikaanse bedrijf is met zijn digitale camera's veel minder succesvol dan concurrenten als Nikon en Olympus.
In de laatste verklaring over de reorganisatie, in augustus, werd nog gerept over een verlies van 25.000 tot 27.000 banen. Kodak besloot enkele jaren geleden het roer om te gooien en zich grotendeels te gaan richten op digitale fotografie, maar het Amwerikaanse bedrijf is met zijn digitale camera's veel minder succesvol dan concurrenten als Nikon en Olympus.
Labels: Kodak
Interview met Mario Testino
Zaterdag op tv, nu al in tekst op internet: een interview van CNN met Mario Testino.
Labels: Mario Testino
Vlaamse kranten vervangen foto's door strip
De Vlaamse kranten Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg plaatsen volgende week donderdag geen foto's in hun kolommen. Bij de artikelen komen toepasselijke tekeningen uit de 112 albums over stripfiguur Kiekeboe.
Marcel Kiekeboe bestaat deze lente dertig jaar. Tekenaar Robert Merhottein (Merho) laat de besnorde en kale Kiekeboe met zijn gezin allerlei avonturen beleven.
De regionale kranten hebben de stunt al twee keer eerder uitgehaald. In oktober 2005 deden ze dat rond het nieuwe Asterixalbum en in januari 2004 rond Kuifje, die toen 75 jaar bestond. De krantenexemplaren zijn inmiddels waardevolle verzamelaarsobjecten geworden.
Bron: ANP.
Marcel Kiekeboe bestaat deze lente dertig jaar. Tekenaar Robert Merhottein (Merho) laat de besnorde en kale Kiekeboe met zijn gezin allerlei avonturen beleven.
De regionale kranten hebben de stunt al twee keer eerder uitgehaald. In oktober 2005 deden ze dat rond het nieuwe Asterixalbum en in januari 2004 rond Kuifje, die toen 75 jaar bestond. De krantenexemplaren zijn inmiddels waardevolle verzamelaarsobjecten geworden.
Bron: ANP.
Fotografie in de dagbladen
Vandaag in nrc.next een artikel over Newsphoto.
In de Volkskrant is een pagina gewijd aan de jonge (Braziliaanse maar in Nederland woonachtige) fotojournalist Luiz Maximiliano. Verder in de kunstbijlage van die krant een artikel over World Press Photo met als strekking 'World Press Photo moet zichzelf opnieuw uitvinden. Weg van de esthetiek.'
In de Volkskrant is een pagina gewijd aan de jonge (Braziliaanse maar in Nederland woonachtige) fotojournalist Luiz Maximiliano. Verder in de kunstbijlage van die krant een artikel over World Press Photo met als strekking 'World Press Photo moet zichzelf opnieuw uitvinden. Weg van de esthetiek.'
dinsdag, februari 06, 2007
First European VII Seminar - London
Join the VII photographers at the Royal Geographic Society, London, England
On April 13th/14th, 2007
Seminar Program
Presentations by all VII Photographers, and panel discussions to include:
Simon Barnett — Director of Photography, Newsweek
Michelle Stephenson — Director of Photography, Time
John Morris — Life, Magnum, Washington Post and New York Times
Marloes Krijnen — Curator, FOAM Magazine
Volker Lensch — Stern Magazine
And many others.
Also:
New Product demonstrations
And PORTFOLIO REVIEWS (extremely limited)
Tickets £100
Students £50
Concessions £75
Leden van de Fotografenfederatie en de Nationale Vereniging van Beroepsfotografen (NVB) betalen 75 pond.
On April 13th/14th, 2007
Seminar Program
Presentations by all VII Photographers, and panel discussions to include:
Simon Barnett — Director of Photography, Newsweek
Michelle Stephenson — Director of Photography, Time
John Morris — Life, Magnum, Washington Post and New York Times
Marloes Krijnen — Curator, FOAM Magazine
Volker Lensch — Stern Magazine
And many others.
Also:
New Product demonstrations
And PORTFOLIO REVIEWS (extremely limited)
Tickets £100
Students £50
Concessions £75
Leden van de Fotografenfederatie en de Nationale Vereniging van Beroepsfotografen (NVB) betalen 75 pond.
SchussWechsel - Fotografen in einem zerrissenen Land
Zó handig om een schotelantenne te hebben: De Duitse publieke tv-zender EinsFestival zendt vanavond de documentaire Schusswechsel uit. Dat is nog eens wat anders dan het platte vermaak waar je bij de Nederlandse publieke omroep mee doodgegooid wordt.

Reinhard Krause
'Es ist extrem einfach, hier gute Bilder zu finden', meint Fotograf Reinhard Krause. 'Viel schwieriger ist es, zu verstehen, was wirklich hier passiert.' Nur zwei Wochen wollte Reinhard in Israel bleiben, um einen Kollegen bei Reuters zu vertreten. Da beginnt die zweite Intifada. Die ganze Welt schaut auf Israel und Reinhard bleibt. Plötzlich sind die palästinensischen Gebiete abgeriegelt und das Land von Grenzlinien und Kontrollpunkten überzogen.
Reinhard, Chef des Fotodienstes der Nachrichtenagentur Reuters in Jerusalem, krempelt die Berichterstattung um. Er baut je ein Team von palästinensischen und israelischen Fotografen auf, die jeweils ihre Sicht auf das Geschehen fotografieren.
'SchussWechsel' ist auch ein Film über die Allgegenwart von Gewalt. Bei einem israelischen Angriff entrinnt der palästinensische Fotograf Ahmed Jadallah nur knapp dem Tod. Schon schwer verletzt am Boden liegend 'schießt' er mit letzter Kraft ein Foto. Und Nir Elias, ein israelischer Kollege, fotografiert einen Angriff von Palästinensern auf eine jüdische Siedlung. Seinen Kollegen neben ihm trifft eine Kugel. Dennoch haben diese Fotografen wenig gemein mit dem Mythos des Kriegsfotografen. Die Story erzählt vom Leben jenseits der wohlbekannten Bilder. Eine Gratwanderung zwischen emotionaler Nähe und professioneller Distanz.
Sendetermine:
Dienstag, 06.02.2007, 20:15 Uhr
Mittwoch, 07.02.2007, 02:00 Uhr und 16:30 Uhr
Donnerstag, 08.02.2007, 06:00 Uhr und 15:00 Uhr
Freitag, 09.02.2007, 13:30 Uhr
Samstag, 10.02.2007, 09:00 Uhr
Sonntag, 11.02.2007, 06:00 Uhr
Montag, 12.02.2007, 09:00 Uhr
Dienstag, 13.02.2007, 07:30 Uhr

Reinhard Krause
'Es ist extrem einfach, hier gute Bilder zu finden', meint Fotograf Reinhard Krause. 'Viel schwieriger ist es, zu verstehen, was wirklich hier passiert.' Nur zwei Wochen wollte Reinhard in Israel bleiben, um einen Kollegen bei Reuters zu vertreten. Da beginnt die zweite Intifada. Die ganze Welt schaut auf Israel und Reinhard bleibt. Plötzlich sind die palästinensischen Gebiete abgeriegelt und das Land von Grenzlinien und Kontrollpunkten überzogen.
Reinhard, Chef des Fotodienstes der Nachrichtenagentur Reuters in Jerusalem, krempelt die Berichterstattung um. Er baut je ein Team von palästinensischen und israelischen Fotografen auf, die jeweils ihre Sicht auf das Geschehen fotografieren.
'SchussWechsel' ist auch ein Film über die Allgegenwart von Gewalt. Bei einem israelischen Angriff entrinnt der palästinensische Fotograf Ahmed Jadallah nur knapp dem Tod. Schon schwer verletzt am Boden liegend 'schießt' er mit letzter Kraft ein Foto. Und Nir Elias, ein israelischer Kollege, fotografiert einen Angriff von Palästinensern auf eine jüdische Siedlung. Seinen Kollegen neben ihm trifft eine Kugel. Dennoch haben diese Fotografen wenig gemein mit dem Mythos des Kriegsfotografen. Die Story erzählt vom Leben jenseits der wohlbekannten Bilder. Eine Gratwanderung zwischen emotionaler Nähe und professioneller Distanz.
Sendetermine:
Dienstag, 06.02.2007, 20:15 Uhr
Mittwoch, 07.02.2007, 02:00 Uhr und 16:30 Uhr
Donnerstag, 08.02.2007, 06:00 Uhr und 15:00 Uhr
Freitag, 09.02.2007, 13:30 Uhr
Samstag, 10.02.2007, 09:00 Uhr
Sonntag, 11.02.2007, 06:00 Uhr
Montag, 12.02.2007, 09:00 Uhr
Dienstag, 13.02.2007, 07:30 Uhr
Fotografen tonen opbouw van hun haven uit puin
Een Hamburgse en een Rotterdamse fotograaf registreerden in de jaren vijftig hoe hun gehavende havens uit de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog herrezen. Uit de foto's van Cas Oorthuys en Walter Lüden spreekt de dynamiek van een havenstad, het optimisme en de nostalgie van de jaren vijftig.
Een fototentoonstelling in het Maritiem Museum in Rotterdam maakt de overeenkomsten zichtbaar van beide havensteden in de tijd van de wederopbouw. "Deze zijn markant te noemen, zeker in het licht van de naoorlogse geschiedenis", aldus het museum dinsdag.
De tentoonstelling is van 17 februari tot en met 24 juni te zien.
Een fototentoonstelling in het Maritiem Museum in Rotterdam maakt de overeenkomsten zichtbaar van beide havensteden in de tijd van de wederopbouw. "Deze zijn markant te noemen, zeker in het licht van de naoorlogse geschiedenis", aldus het museum dinsdag.
De tentoonstelling is van 17 februari tot en met 24 juni te zien.
Verkoop digitale camera's fors omlaag
Hoewel sommige fabrikanten nog flinke winsten weten te maken met hun digitale camera’s zijn de vooruitzichten minder rooskleurig.
Uit een rapport van onderzoeksbureau IDC blijkt dat het aantal aankopen door Amerikaanse consumenten voor de eerste keer is gedaald. In het vierde kwartaal werden in de Verenigde Staten 12,1 miljoen digitale toestellen verkocht. Een jaar ervoor waren dat er echter nog 12,4 miljoen. ‘De vraag is absoluut afgenomen’, legt analist Christopher Chute van IDC uit. Hij constateert dat de goedkopere modellen minder populair waren als cadeau tijdens de feestdagen en dat er steeds minder nieuwe consumenten de markt betreden. Zo’n 85% van de camera’s wordt namelijk gekocht door consumenten die al een digitale camera in hun bezit hebben.
Canon verwacht in 2007 zijn winstgroei drastisch te zien dalen. De Japanners maken zich op voor een groei van 8,7% en zou daarmee de laagste winstgroei sinds 1999 boeken. De oorzaak? Door concurrentie zal de marge die behaald wordt op onder meer de verkoop van digitale camera’s flink afnemen, zo voorspelt het bedrijf. Het enige product waar nog wel een interessante marge mee te verdienen is, is de geavanceerde digitale spiegelreflexcamera.
Bron: Het Financieele Dagblad.
Uit een rapport van onderzoeksbureau IDC blijkt dat het aantal aankopen door Amerikaanse consumenten voor de eerste keer is gedaald. In het vierde kwartaal werden in de Verenigde Staten 12,1 miljoen digitale toestellen verkocht. Een jaar ervoor waren dat er echter nog 12,4 miljoen. ‘De vraag is absoluut afgenomen’, legt analist Christopher Chute van IDC uit. Hij constateert dat de goedkopere modellen minder populair waren als cadeau tijdens de feestdagen en dat er steeds minder nieuwe consumenten de markt betreden. Zo’n 85% van de camera’s wordt namelijk gekocht door consumenten die al een digitale camera in hun bezit hebben.
Canon verwacht in 2007 zijn winstgroei drastisch te zien dalen. De Japanners maken zich op voor een groei van 8,7% en zou daarmee de laagste winstgroei sinds 1999 boeken. De oorzaak? Door concurrentie zal de marge die behaald wordt op onder meer de verkoop van digitale camera’s flink afnemen, zo voorspelt het bedrijf. Het enige product waar nog wel een interessante marge mee te verdienen is, is de geavanceerde digitale spiegelreflexcamera.
Bron: Het Financieele Dagblad.
maandag, februari 05, 2007
AD HC: niks meer zwart-wit, alles in kleur
Vanaf woensdag geen grijze foto’s meer van paarse hoedjes in het AD Haagsche Courant, maar alles in kleur. Columniste Jessica van der Burg is er niet blij mee:
Nu alles kleur wordt, valt de andere noot op. Opposites attract. Zwart-wit. Een goede zwart-witfoto zegt soms nog meer dan alles in kleur. En dan heb ik het natuurlijk over foto’s die ook in zwart-wit zijn gemaakt, en niet gekleurde foto’s die zonder kleur worden afgedrukt zoals voorheen het geval was. Ongekleurd maar zeker niet kleurloos.
Portretten worden vaak mooier in zwart-wit. Beelden worden dramatischer. Naar wens verdoezelend of keihard benadrukkend. Niks nostalgie, maar keihard effectbejag. En geef toe, het werkt.
Dus kom maar op met die kleur! Kom maar door met beter tot zijn recht komende foto’s, met betere indelingen. Schrijf voor mijn part de naam van Balkenende altijd in het groen, en de namen van het Koningshuis steevast in oranje. Maar omhels het zwart-wit in dezelfde adem.
Nu alles kleur wordt, valt de andere noot op. Opposites attract. Zwart-wit. Een goede zwart-witfoto zegt soms nog meer dan alles in kleur. En dan heb ik het natuurlijk over foto’s die ook in zwart-wit zijn gemaakt, en niet gekleurde foto’s die zonder kleur worden afgedrukt zoals voorheen het geval was. Ongekleurd maar zeker niet kleurloos.
Portretten worden vaak mooier in zwart-wit. Beelden worden dramatischer. Naar wens verdoezelend of keihard benadrukkend. Niks nostalgie, maar keihard effectbejag. En geef toe, het werkt.
Dus kom maar op met die kleur! Kom maar door met beter tot zijn recht komende foto’s, met betere indelingen. Schrijf voor mijn part de naam van Balkenende altijd in het groen, en de namen van het Koningshuis steevast in oranje. Maar omhels het zwart-wit in dezelfde adem.
Forse winststijging Nikon en Olympus
De Japanse fotografieconcerns Nikon en Olympus maakten maandag melding van forse winststijgingen in het voorbije kwartaal. Ze hebben hun winstprognoses over het hele boekjaar verhoogd.
Nikon boekte in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar een operationele winst van 36,6 miljard yen (233 miljoen euro). Dat komt neer op een stijging van 85 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.
De winst bij Olympus steeg 66 procent naar 35,7 miljard yen (223 miljoen euro).
Nikon boekte in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar een operationele winst van 36,6 miljard yen (233 miljoen euro). Dat komt neer op een stijging van 85 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.
De winst bij Olympus steeg 66 procent naar 35,7 miljard yen (223 miljoen euro).
Ata Kando in nrc.next
Vandaag in nrc.next een groot geïllustreerd artikel over de 93-jarige fotografe Ata Kando, meer dan "de vrouw van" Ed van der Elsken.
Om haar foto's beroemd in het buitenland, maar in Nederland vooral bekend door haar kortstondige huwelijk met die andere fotograaf, voelt ze zich ondergewaardeerd bij het grote publiek.
Om haar foto's beroemd in het buitenland, maar in Nederland vooral bekend door haar kortstondige huwelijk met die andere fotograaf, voelt ze zich ondergewaardeerd bij het grote publiek.
Labels: Ata Kando, Ed van der Elsken
De geschiedenis van Contact Press Images
Dezee maand in The Digital Journalist een verhaal over het agentschap Contact Press Images, dat in 1976 werd opgericht door Robert Pledge en David Burnett.
Bij Contact Press Images zijn illustere fotografen aangesloten als Don McCullin, Annie Leibovitz en Kristen Ashburn.
Bij Contact Press Images zijn illustere fotografen aangesloten als Don McCullin, Annie Leibovitz en Kristen Ashburn.
Mario Testino in CNN Revealed
Komend weekend is het CNN-programma Revealed gewijd aan mode- en portretfotograaf
Mario Testino. Voor het eerst heeft Testino tv-camera's toegelaten bij één van zijn fotosessies, in dit geval een modereportage voor Versace. Testino werd bij het grote publiek vooral bekend door zijn foto's van prinses Diana. In Nederland was een tentoonstelling in FOAM aan hem gewijd.
CNN Revealed:
Zaterdag 10 februari 13.30 en 18.30
Zondag 11 februari 09.30, 15.30 en 20.30
Maandag 12 februari 15.30 en 19.30
Mario Testino. Voor het eerst heeft Testino tv-camera's toegelaten bij één van zijn fotosessies, in dit geval een modereportage voor Versace. Testino werd bij het grote publiek vooral bekend door zijn foto's van prinses Diana. In Nederland was een tentoonstelling in FOAM aan hem gewijd.
CNN Revealed:
Zaterdag 10 februari 13.30 en 18.30
Zondag 11 februari 09.30, 15.30 en 20.30
Maandag 12 februari 15.30 en 19.30
zondag, februari 04, 2007
Meer over "More than thousand words"
Twee interviews over de documentaire (en de omstreden vertoning in Iran), met regisseur Solo Avital en fotojournalist Ziv Koren. Het eerste interview is ondertiteld in het Engels, het tweede is Hebreeuws gesproken.